JellyPages.com

5 January 2013

:: dangerst Country ::


Asaalamualaikum kawan..happy new year for ull okeyhope taun baru nie memberi kita lebih pengalaman dan erti hidup yang mematangkan kita semua yeah!amin……so apa yang aku nak bagi tahu banyak sangat 1st ly,nOw da setahun aku dalam blogger.hehedat olsdan yang paling penting..aku nak share kat kamu semua isu global..sejak bilakan..??hahaha..layan je okeyyy
Setelah aku mendekatkan diri dengan budaya menbaca nie..cehwaahh..aku tetarik dengan satu isu nie..khas untuk wanita.yeahh like me!aku jumpa la artikal yang bertajuk LIMA NEGARA PALING BERBAHAYA UNTUK WANITA haabest takinfo..info..
Jum start.
1stly ::  AFGHANISTAN ::
Nak tahu kenapa Negara nie mendapat vote tertinggi yang paling bahayalah…sebabnye factor kesihatan,keganasan bukan seksual dan ekonomi lah….buktinya seorang wanita terdedah kepada 11 risiko kematian dalammelahirkan bby…,87% wanita buta huruf dan 70%-80% kanak kanak perempuan dipaksa kahwin…errrr…..
No.2 :: CONGO ::
Kira-kira 1150 wanita dirogol setiap hari maknanya kalau setahun hampir 420,000 yang kena rogol…wow!!tapi mereka telah wujudkan kempen keganasan seksual then nOw angka tue dah dikurangkan kepada 40 orang sehari….masih bahaya…..~___~’’
No.3 :: PAKISTAN ::
Lebih 1,000 wanita dan kanak-kanak kena bunuh dalam tempoh setahun demi menjaga maruah keluarga..dan 90% darinya menhadapi keganasan dalam rumah tangga…iskh….ta faham aku…..
NO.4 :: INDIA ::
Wanita di Negara nie kebanyakanya terlibat dalam kes pemerdagagangkan manusia dalam kiraan 100juta banyaknya…dan lebeh 50 juta gadis hilang disebabkan pembunuhan babby dsn budak perempuan….dan info lagi…dalam 44.5% kanak-kanak perempuan berstatus isteri orang before 18 years!
NO.5 :: SOMALIA ::
Nie merupakan Negara yang paling miskin,ganas dan takde undang-undang.Somalia mendapat vote paling akhir kerana jenayah yang melibatkan kematian golongan ibu tertinggi,perkosaan dan perkahwinan kanak-kanak….
Oke..tue je yang aku boley share…dan apa yang aku perhatikan kebanyakan masalah Negara di atas ialah perkahwinan yang terlalu awal…emm….perlu ke..????sO kasihanilah wanita seperti aku….tanpa wanita tiadalah kelahiran….tQ…..

No comments: